I forkant av dagen forbereder vi barna på hva som skal skje, vi snakker om hva det vil si å fly, viser bilder og leser bok om det å fly til Syden. De får også innblikk i hva et pass og boardingkort er. Med god forberedelse så var barna klare med ferdigpakket koffert fylt med badetøy, badeleker, håndkle og morgenkåpe.
Rammeplanen: «Gjennom arbeid med kommunikasjon, språk og tekst skal barnehagen bidra til at barna opplever spenning og glede ved høytlesning, fortelling, sang og samtale» (RP, s. 48).
Boken vi leste med barna og passet vi brukte som mal for å lage pass til barna.
I år gjorde vi om det ene lekerommet til et fly, barna fikk egne pass og boardingkort. Flyplassene til barna var nummerert og det samme nummeret sto på boardingkortet til barna. Dette syntes de var veldig spennende. Alle måtte igjennom passkontroll før de fikk hjelp til å finne plassene sine i flyet. Med to flyvertinner og to piloter var flyet klar for avgang. Ekstra spennende er det med lydeffekter av flyavgang og fly landing, og ikke minst hvordan flyet låter når det er høyt oppe på himmelen og hvordan piloten snakker i mikrofon.
Rammeplanen: «Gjennom utforsking, opplevelser og erfaringer skal barnehagen bidra til å gjøre barna kjent med eget nærmiljø, samfunnet og verden» og «gjennom arbeid med antall, rom og form skal barnehagen bidra til at barna oppdager og undrer seg over matematiske sammenhenger og utvikler forståelse for grunnleggende matematiske begreper» (RP, s. 54 og 56).
Vel fremme i varmen som Hawaii har å by på møtte barna på et stort basseng, masse god eksotisk frukt og tropisk juice i første etasje. I andre etasje var det spa, med rolig spamusikk, manikyr, pedikyr, fotbad, massasje og fotovegg med sommerlige fotoeffekter. Til lunsj ble det salatbar med et godt utvalg av grønnsaker, kjøtt og ost, samt appelsinjuice is til dessert.
Denne dagen var fylt med mye bading, lek, god mat og sosialt samvær både i basseng, ved matbordet og på spaavdelingen. En gledens dag for store og små!
Rammeplanen: «Barnehagen skal legge til rette for at alle barn kan oppleve bevegelsesglede, matglede og matkultur, mentalt og sosialt velvære og fysisk og psykisk helse. Barna skal inkluderes i aktiviteter der de kan få være i bevegelse, lek og sosial samhandling og oppleve motivasjon og mestring ut fra egne forutsetninger» (RP, s. 49)