Sanse prosjekt hos furiene

Sanse prosjekt hos Furiene fra januar til mars. Lukte - føle - se - høre - smake :) "Barna skal få bruke hele kroppen og alle sanser i sine læringsprosesser". Fra rammeplanen 2017, s. 22.

Fra årsplanen 2022/2023, s. 13.

"Furiene: Vi skal se nærmere på alle sansene våre og gi barna ulike opplevelser innenfor hver sans. Vi lager sanseesker som barna kan bruke når de ønsker sammen med en voksen. Lage lys teater, lage installasjoner med vann, glass og farge, smake på mat som vi ikke ofte spiser, meditasjons øvelser/yoga med ulik musikk og mye mer. Som avslutning på dette prosjektet skal vi ha en «spadag», vi skal ha massasje av ulike typer, ansiktsmaske, fotbad, manikyr og pedikyr, skru opp varmen på avdelingen og kanskje ha et bittelite basseng?".

Lukte samling

I luktesamlingsstunden skulle to og to barn komme inn i hula til heksa med beskyttelses kappe og sette seg ned forran heksas alter. Heksa ga de en utfordring og det var å lukte på alle ingrediensene til heksas spesial godteri med bind for øynene! Heldigvis går det veldig tøffe barn i Fure barnehage og alle barna turte å lukte på alle ingrediensene, selv om det ikke luktet godt. Noe av det de skulle lukte på var hud fra drageføtter, alvestøv, froske tiss, nektar fra de fineste blomstene i hele unvierset og mange flere ting. Når utfordringen var gjennomført fikk alle en pose med heksas spesial godteri som smelte i munnen :)

Se og høre - Skyggeteater

Vi inviterte barna på skyggeteater og tema var insekter, dyr og natur med klassisk musikk i bakgrunnen. Det var blant annet en hare som hoppet rundt, edderkopp med edderkopp nett og en flue som satt seg fast, sommerfugl og øenstikker som fløy rundt og en dinosaurus som jaget haren. Etter forestillingen fikk alle barna ha sin egen forestilling for de andre barna og voksne.

Sansekunst

Vi kjøpte et lerret til hver av barna, på lerret kunne de male og lime på forskjellige elementer, alle fikk printe ut noe de likte og lime på, lime på forskjellig krydder og andre ting de kunne føle, se og lukte på. Til sluttt laget vi utstilling i regnbuetrappa :)

Føle med føttene

Den første sanse samlingen vi hadde var å føle med føttene våre. Da skulle vi prøve å gå på forskjellige underlag, varmt vann, kaldt vann, snø, lego og ull blant annet. Noe var godt å gå på, noe var ekkelt å gå på og nesten litt vondt, noe gikk vi fort opp i og fort ut i. Mens vi gikk denne føle med føttene runden hærte vi på musikk med regnlyder og naturlyder. I midten av rommet var det en installasjon som man kunne se på :)

Føle med hendene og smake samling

I denne samlingen var fokuset på og føle med hendene ting vi kunne se og ting vi ikke kunne se og smake på ting.

Spa og syden dag

Dette var en avslutning på sanseprosjektet vårt, vi hadde gjort istand en spa avdeling, med deilig lukter, varmt, deilig spa musikk, fot og håndmassasje, ansiktsmaske og agurker på øynene, forfriskninger, varmt fotbad med skrubb og iskaldt fotbad med isbiter i. I syden avdelingen var det høy temperatur, badebassen, pina coladas, frukt og salt chips :D

God påske :D